onsdag 3 juni 2009

Tandläkarbesöket

Har ju inte varit hos tandläkaren sen i februari. Sen blev jag inlagd och därefter har jag inte vågat gå till tandläkaren överhuvudtaget! Men ibland bli man tvungen!
I början av året påbörjades en rotfyllning av en tand i överkäken. Den har dock fått ligga på is ett tag nu, utan större problem!
Men de sista dagarna har jag haft en känsla av att något gör lite ont där, varpå jag besökte tandläkaren igår! Han bedövade, borrade upp tanden, rensade lite och fyllde igen!

I vanlig ordning får man ont i halva huvudet när bedövningen släpper! Värktabletter intogs och värken försvann! Så, det brukar liksom vara bra där, eller hur??
Lite senare på kvällen var jag öm ner på halsen,,,, ?? Ehhh, tänker man, det var ju i överkäken!
Nåväl, jag sov hyfsat bra ändå inatt, MEN vaknade innan sex av att jag hade en vansinnig, fruktansvärd, bultande tandvärk,, och läs nu här: I NEDERKÄKEN!! Ont på sidan av halsen när jag svalde och öm utanpå halsen! Tog lite fler tabletter, av olika sorter för säkerhets skull! En timme senare sov jag gott och vaknade utan värk!
Och tänkte som vanligt, att nu är det nog bra! Ha,, inte alls!
Kl två var jag och sonen i ett shoppingcenter och jag var tvungen att köpa en dricka för att svälja ner en värktablett, för då satte det igång igen!! Fortfarande i nederkäken!

När jag kom hem ringde jag till min tandsköterska, (jag visste att min tandläkare är ledig resten av veckan!) Men jag var tvungen att prata med någon! Och hon tyckte att jag skulle komma! Efter några samtal fram och tillbaka så körde jag dit genast varpå min ledige tandläkare satte sig på cykeln och kom samtidigt som jag :-) Snacka om service!

Efter några röntgenbilder och envist knackande på tänderna kunde inget särskilt konstateras! Inte mer än att det är olika "ljud" i tänderna och tandläkaren undrade om han kanske kunde spela en låt,, ha ha!
Inte alls öm i någon tand i underkäken, inte mycket i överkäken heller för den delen! Så jag lämnade tandläkaren till sin ledighet så han fick cykla hem igen. Med löfte om att få ringa när som helst fram till vår avresa på lördag! Fick dessutom med mig en påse penicillintabletter om i fall att,,,, något händer när vi är iväg!

Nu hoppas jag att jag inte behöver ta fler värktabletter och att skiten försvinner. För det obehagliga med detta är att det onda på halsen sitter precis där jag hade den första och största cancertumören! Och nu klämmer jag som en galning runt på halsen för att försöka hitta nåt som känns konstigt! Så nojig är jag och jag känner ingen skam varken över det eller att jag fick min tandläkare ut på en cykeltur idag, "fniss"!

5 kommentarer:

Skogseva sa...

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig med tandvärk och elände så att ni kan njuta av den välförtjänta semestern.
Kram
Eva

Malin sa...

Gah, vilken oro du måste känna. Men sluta kläm och om du är riktigt orolig kontakta onkologen så du slipper fundera! Din behandling har ju nyss avslutats, så sannolikheten att det ska vara något elakt måste vara otroligt minimal! Skickar massa lugnande styrkekramar och önskar dig en fantastisk resa! Malin :)

Celias Spetsar sa...

Farliga saker brukar inte göra ont...
Gå till tandläkaren hör inte till det roligaste.
Jag önskar dig en underbar semester.
Kram Linda

Linda Lagnevik sa...

Tack goa gumsan för dina snälla ord!! Värmer ända in i själen!! Hoppas du får vara värkfri nu... Vilken snäll tandläkare du har.. Oroa dig inte för knölar. Du fick ju positiva besked på återkollen.. Men vet att det är svårt eftersom jag själv blir nipprig så fort jag får ont i magen!!Njut av din semester nu.. Hur gammal är sonen?? KRAMAR

Kamilla sa...

Skogseva: Alltså värken sitter envist kvar! Ska ringa onkologen nu för jag är orolig!
kram K

Malin: Ja sannolikheten är ju minimal, jag vet! Har just stigit upp och konstaterat att jag är svullen på halsen! Det är märkligt det här! Men nu är jag uppstressad oxå,,,,,
kram K

Celias spetsar: Det har jag oxå intalat mig,,,,
tack!
Kram K

Linda: Sonen som var med mig igår är min äldste, han är 21 :-)
kram K