söndag 15 juli 2012

Att ha en trädgårdsdag

Ja det är det vi har haft idag, en hel trädgårdsdag. Visserligen så började min dag inte så tidigt, för jag sov riktigt länge idag. Men sen kom vi igång. Mamma har varit här och hjälpt till, o gud så fasligt mycket vi fick gjort. 
Det var faktiskt så att jag höll på att vika tvätt, i lugn o ro efter frukosten när maken kom med förslaget att vi skulle köra till tippen. Och sen vidare till Ikea för att leta efter en bänk till växthuset.
Det ledde till en shoppingrunda typ i alla affärerna på Svågertorp.
Bänk till växthuset? Nä det hittade vi ingen, men väl så mycket annat!
Men bänkproblemet löste vi på ett annat sätt, man får ju lite inspiration när man går i affärer så det slutade med ett hyllplan i plåt som vi sen la på markplattor av betong! Och nöjda och glada är vi båda två.


Och så lilla fjärilen som äntligen fått sin rätta plats <3


En liten vinplanta, hoppas den tar sig och den får ju garanterat vara ifred från nyfikna vovvar. Den förra vi satte i trädgården tog hundarna hand om och hade roten som tuggpinne, ha haa!



Nu saknas det bara lite "golvarbete" därinne!

Sen har vi ju vår berömda "gran", ja vi kallar den för gran, men det är någon annan form av träd som vi inte är riktigt säkra på vad det är. För några år sedan så stympade vi den stackars växten radikalt, och resultatet då var lika skrämmande som det är nu! Den är inte vacker, men, den är sällsynt!
Hursomhelst så vill vi inte ta bort den helt, då den ändå ger en viss stämning till trädgården, så fungerar den  som insynskydd vid grinden som ju inte är lika hög som staketet!
Ja, vi har alldeles för stor trädgård, hälften hade räckt! Närmast huset har vi ju ett antal trädäck, och så gräsmatta, så långt är det ju ok! Men, så har vi avdelningen rabatter, buskar och näckrosdamm därborta vid staketet! Ogräs, ja det är bara förnamnet, hur kan det växa så mycket ogräs. Här har vi iallafall rensat bort så till den milda grad att det nästan ser naket och avskalat ut! 
Nu ska vi bara lösa hur vi ska göra med dammutbyggnaden! Vad vi ska lägga runt om. Jag vill ha stora, riktigt stora runda stenar! Vet inte riktigt var vi ska köra och stjäla plocka dem!? Och tungt blir det ju! Ja vi kommer nog på nåt till slut! Det gör vi alltid!
Mamma o jag har plocket ogräs, flyttat plattor, klippt buskar och "gran" och under tiden så har alla vovvarna hållit oss sällskap. Så fort någon rör sig utanför staketet skäller de som galningar, och varje gång så säger jag till dem att hålla nosen tyst. Så fortsätter det, då säger jag att de får gå in och försöker mota in dem. Men se då så har jag två pojkhundar här som driver med mig, maken stod och såg på först innan han grep in för att hjälpa mig! Ha ha ,, där springer jag efter två hundar som skäller och springer runt överallt utom att springa in,, då kommer maken och visar sig dörren, och vips så var alla hundarna inne innan man hunnit säga hej!



Undertiden som vi slet därute så hann min älskade make även att laga en fantastisk måltid, som vi intog här, bordet blev som nytt med nya stolar. Nu är det helt! Nu är det färdigt! Nästan, ska ha dynor på stolarna också! 
Nu sitter vi här, helt utslagna! Jag har ont över allt, har ju i vanilig ordning gjort en massa saker som jag egentligen inte kan! Saker som jag kommer att få lida för i många dagar framöver! 
Och inte är vi klara ännu, en del återstår!

Inga kommentarer: