lördag 15 september 2012

Äggulor o äggvitor o annat smått o gott



















Min man har blivit grym på att göra bearnaisesås! Ja verkligen! Från att har trott att det var näst intill omöjligt så över en natt, så vips det bara funkar! De första tjugo gångerna, ja då kastade vi äggvitorna!
Sen var det någon som kläckte iden att vi nog skulle göra maränger! Oh my god, så många maränger det blir! Ja jävlar i min lilla låda!

I kväll har vi haft bästa vännerna här, och som vanligt så hjälps vi åt med maten! Eller, det brukar vara maken och Marlene som lagar mat! Jag och Leif sitter mest o dricker vin och så går jag med trasan efter maken och torkar rent! Ja, det är så det brukar se ut här hos oss! Men idag, då fick jag lust att spritsa maränger, och små skulle de vara!
Så medan Marlene gjorde vackra potatisrosor så spritsade jag maränger, och maränger och maränger! Ja många blev det! Och efter två plåtar med massor av jättesmå, så blev de en jättestor och några mitt emellan! Den stora sabbades senare i en för varm ugn! Det blev ett stort tunt, knaprigt flarn! Som döm om min förvåning, smakade havreflarn! Gott som fan. Den tog slut i ett huj!

Maten, ja den tog också slut! Och som efterrätt blev det chokladpudding med vispgrädde, från Skånemejerier ja! Allt annat vore att häda! Och naturligtvis en topping av små, små maränger!

Nu sitter vi här, mätta och jästa, somliga med nyfärgat hår! 

2 kommentarer:

Fru Sederblad sa...

Smaskens!!

Rose Garden Malevik sa...

Jösses...vilket arbete.....ser fint ut :)
å missa nu inte.....

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.
redan 82fina bloggar med
VÄLKOMMEN
Håkan