fredag 17 april 2009

Bättre anledning finns inte!

Trots att man vet mycket om sjukdomen jag har. Har läst en hel massa överallt. Har en läkare som förklarat allt. Och att allt ser bra ut! Vad gör man, jo jag fortsätter att läsa på internet. Om symptom, orsaker, överlevnad, behandlingar, biverkningar, prognoser och uppföljningar!
Och just när jag kom till avsnittet uppföljning hittade jag något som satte sig djupt, väldigt djupt!
Så här står det angående uppföljningar:

Kliniska kontroller,,,,bla bla bla

Blodprover,,,, bla bla bla

Radiologisk utredning,,,, bla bla bla

Rökavvänjning: Rökning är extra farligt för patienter som behandlats för Hodgkins Lymfom. Framförallt vad gäller risken för lungcancer och hjärt och kärlsjukdomar.
Ja, man kanske inte ska läsa så mycket, eller så är det just det som man ska! Så nu ska här rökas som fan i helgen, men på måndag ska det vara slut. Både jag och maken vill ju egentligen sluta, och har haft både med och motgångar. För det mesta är det faktiskt maken som är duktigast på att låta bli. Han tuggar niko tugg. Men det fixar inte jag.

Vi är heller inte särskilt bra på att stötta varandra, det räcker med att en av oss säger nånting om att köpa cig,, då är den andra genast med på noterna!

Men från och med måndag så är det att bita ihop som gäller. Rätt anledning kommer aldrig, det blir aldrig ett bra tillfälle att sluta röka, snarare så hittar man väldigt många bra tillfällen att just röka! Trots att det är helt sinnessjukt!

Har ju faktiskt haft en del bra anledningar de sista åren att just sluta röka. Men ingen har varit så god som denna! Där satt den!


Så, nu har jag sagt det!

2 kommentarer:

Johanna sa...

Jag visste faktiskt inte om det där med rökningen! Nu är ju inte det alls bra i övrigt, men att det skulle vara extra dåligt för oss "lymfomare". För visst händer det att jag också tar en cigg ibland :(
Men det känns faktikst bra med att göra en detox! Hela kroppen behöver det känner jag. Är ständigt trött och nere, och småfet har jag blivit oxå. Men man får börja i små steg! Vi får stötta varandra helt enkelt! Om du uppdaterar min om hur det går med rökningen så uppdaterar jag dig om mig! :)

Kram kram!

Ps. Man kan köpa det på typ hälsokost eller Life, kostar 245, och så dricker man i 20 dagar! Smakar inte helt mumma, men man märker skillnad redan dagen efter!

Skogseva sa...

För sisådär trettio år sedan fick jag rysligt ont i lungorna och bestämde att oavsett vad en röntgen visade skulle jag sluta röka. Jag var övertygad om att jag hade cancer. Det hade jag inte, men jag höll fast vid mitt löfte till mig själv. Att sluta röka var det lättaste beslut jag har fattat och det var lika lätt att genomföra! Det enda som behövs för att sluta röka är motivation. Och det har du naturligtvis nu! Du ska se att det kommer inte att bli särskilt svårt. Det finns säkert hundratals tips för att underlätta proceduren, men jag tror att den stora drivkraften är MOTIVATION och inget annat. Jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra.

Kram
Eva